Trpíte revmatoidní artritidou? Těmto potravinám se vyhněte!

26.02.2016 19:33

Možná jste slyšeli, že jíst vyváženou stravu pomůže zmírnit symptomy revmatoidní artritidy (RA). Ale věděli jste, že existují některé potraviny, kterým byste se měli vyhnout?

Nasycené tuky a trans-tuky

Zánět způsobený revmatoidní artritidou zvyšuje riziko onemocnění srdce. Navíc potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků - jako je sýr, červené maso či bramborové lupínky - mohou zvýšit hladinu cholesterolu a ten zvyšuje riziko srdečních onemocnění a mrtvice. Tyto nezdravé tuky jsou také spojeny se zánětem. Vyhnout se nasyceným tukům je důležité pro zdraví srdce a i lidé s revmatoidní artritidou mohou pocítit zmírnění příznaků.

Některé výzkumy naznačují, že lidé s RA mohou produkovat vyšší hladiny protilátek proti proteinům z kravského mléka a tyto protilátky mohou vyvolat řetězovou reakci, která zánět zhorší. Není však moudré eliminovat mléčné výrobky ze svého jídelníčku úplně. To proto, že libové mléčné výrobky jsou klíčovým zdrojem vápníku a vitaminu D, které jsou esenciální živinami pro zdraví kostí.

Sodík

Zánět spojený s revmatoidní artritidou může mít vliv na vaše srdce stejně jako vaše klouby. Sodík zvyšuje napětí na vaše srdce tím, že drží přebytečné tekutiny v těle, což vyvolává vysoký krevní tlak. Většinu soli získáváme ze zpracovaných potravin a pokrmů v restauracích. Proto omezte sůl a snažte se jíst to, o čem víte, kolik soli skutečně obsahuje. Klasickou sůl vyměňte za mořskou. Organimus s ní lépe pracuje.

Omega-6 mastné kyseliny

Kukuřice, sója, světlice barvířská (žluté potravinářské barvivo) a oleje s vysokým obsahem omega-6 mastných kyselin mohou zhoršit revmatoidní artritidu. Snížení příjmu omega-6 kyselin na méně než 90 miligramů denně prospívá ke zlepšení. Nicméně, omega-6 by neměla být zaměňována s blahodárnými omega-3. A některé oleje, jako je např. olivový, obsahují oba typy mastných kyselin.

Cukr

Výzkum naznačuje, že strava s vysokým obsahem cukru, může také hrát roli u autoimunitních onemocnění jako je revmatoidní artritida. Například studie zveřejněné v časopise American Journal of Clinical Nutrition v roce 2014 zjistila, že ženy, které pijí více než jeden sladký drink denně měly o 63% větší pravděpodobnost vzniku RA než ty, které pily méně než jeden za měsíc - a to bez ohledu na ostatní faktory životního stylu. I když to neznamená, že cukr způsobuje revmatoidní artritidu, výsledky naznačují určité spojení.

Alkohol

Ačkoli resveratrol, sloučeniny nalezené v červeném víně, mohou pomoci zmírnit zánět, je důležité omezit množství alkoholu. Alkohol také přidává prázdné kalorie a může vést k přibývání na váze, což může zvýšit tlak na klouby.

Řešení RA (revmatoidní artritidy) alternativně

V několikaleté praxi se nám osvědčila 3-měsíční kúra Euniké for Woman (pro ženy) a Euniké for Man (pro muže) s českou třeboňskou chlorellu, kdy se v prvním měsíci přidává Deparim a následně po této kúře se užívá Euniké Red či Euniké Blue a k tomu Scarlet. V počátku se stav mírně zhorší a mohou se vyskytovat různé nepříjemné stavy. Je to tím, že třeboňská chlorella dělá v organismu doslova "čistku" a toxiny, které z něj vytahuje, dokáží po cestě ven nadělat nějaké problémy. Po 3 měsících bolesti odezní a záněty se již netvoří. Přesto však je nutné zbytečně problémy nepřivolávat a snažit se i jíst vyváženě.